Běhat nalačno? Raději ne!

18. srpna 2012 v 18:20 | Škorica |  Šport a cvičenie
Nalačno se sice běhat dá, z hlediska růstu výkonnosti ani hubnutí to však není optimální.

Důvodem je fakt, že po ránu tělo trpí deficitem energie. Přes noc jsme totiž nepřijímali žádnou potravu, ale důležité tělesné orgány přesto musely pracovat. Přitom spotřebovaly nemalé množství energie, kterou si braly z glukózy kolující v krvi. Jenže hladina tohoto cukru musí být stálá, a proto byla v průběhu noci neustále doplňována ze zásob glykogenu uložených v játrech.
Svalový glykogen, který tvoří při aerobní zátěži hlavní zdroj energie, byl sice spotřebováván minimálně, i tak ale došlo ke vzniku značného energetického deficitu - pokud jsme večeřeli v 19 hod a vstáváli v 7 (a byli tedy bez jídla dvanáct hodin), může nám chybět více než 1000 kcal, tedy téměř 4500 kJ.

Přitom již energetický deficit vzniklý za osm hodin bez jídla stačí k tomu, aby tělo začalo šetřit zásoby svalového glykogenu a začalo při zátěži upřednostňovat jako zdroj energie tuky. Jejich oxidace (čili spalování) však probíhá pomaleji než v případě sacharidů, a kvůli tomu jsme se schopni pohybovat jen v nižších zátěžových zónách.
Když tedy nalačno vyrazíte stejnou rychlostí, na jakou jste zvyklí z odpoledního běhu, budete zápasit s "těžkýma" nohama a sotva lapat po dechu. Pro úplnost je ovšem třeba dodat, že to samé vás může potkat, pokud se v osm ráno nasnídáte, oběd nějak nestihnete a na trať vyrazíte ve čtyři odpoledne (tj. od posledního jídla vás opět dělí osm hodin).

Z toho tedy vyplývá, že nalačno si můžete dát volnější běh, ale na zátěž vyšší intenzity, jako je tempový či intervalový trénink, musíte zapomenout.

Špatná zpráva pro cvalíky

Když tedy při běhu nalačno tělo spaluje více tuků než jindy v průběhu dne, mohlo by se zdát, že je trénink před snídaní ideálním řešením pro všechny, kdo by se rádi zbavili nějakého toho kila navíc. Bohužel to však z neznámého důvodu neplatí, a dokonce je to přesně naopak - alespoň to vyplývá z rozsáhlého průzkumu uskutečněného vědci z University of Georgia.
Ti zkoumali obsah tuku v těle sportovců a jejich výkonnost v závislosti na jejich stravovacích zvyklostech a zjistili přitom, že právě obvyklé rozložení jídel v průběhu dne hraje v tomto směru velmi důležitou roli. Atleti, kteří jedli pravidelně, konzumovali menší porce a energetický příjem pravidelně navyšovali v době před a po zátěži, měli v těle méně tuku, více svalové hmoty a vyšší výkonnost. Naopak ti sportovci, kteří vynechávali snídani, často sportovali nalačno a navyšovali energetický příjem v závěru dne, měli mnohem vyšší procento tělesného tuku a navíc vykazovali nižší fyzickou i mentální výkonnost.

Alespoň trochu cukru…

Pokud jste milovníky ranního běhu, vzdávat se jej samozřejmě nemusíte. Naučte se ale před ním do sebe dostat alespoň malou dávku cukru - bohatě stačí sklenička sportovního nápoje, energetický gel či kousek ovoce. Dejte si je hned po probuzení, a než se obléknete a rozcvičíte, bude vaše tělo připraveno na zátěž mnohem lépe.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama